Strike-Through / Tulisan Berpalang

A friend of mine aritu ada tanya macam mana nak buat tulisan yang macam ni. Ada dua option.

Cara Pertama

  • Taip entry macam biasa. Contoh ayat. "Semalam aku mimpi kawen dengan pasal Fahrin Ahmad"
  • Nampak macam pelik kan? Ayat caca marba.
  • Ok..sekarang kita akan palangkan part kawen dengan tu. 
  • Taipkan macam ni: Semalam aku mimpi <s>kawen dengan</s> pasal Fahrin Ahmad.
  • Nanti bila post, dia akan generate terus palang tu.

Cara Kedua
  • Kalau yang baru berjinak-jinak register blog tu, blogspot sekarang dah ada letak option tu dekat atas toolbar untuk mengarang post tu.
  • Tu..nampak yang aku tunjuk dengan anak panah merah tu? yang ABC kena garis tu.
  • Yang ni cuma highlight kan perkataan yang nak di strike dan tekan je ABC berpalang tu.
  • Mudah bukan.
So, jadilah macam ni Semalam aku mimpi kawen dengan pasal Fahrin Ahmad

Mana aku pernah mimpi pasal Fahrin Ahmad. Itu contoh saja lah.

2 comments:

Cik Bambam said...

hahahah..!!wehhhh...aku lar tuh yg "friend of mine" kan..kih2..btw..thanks 4 the tutorial..!tapi kan beb..aku x nmpk pon toolbar tuh...errrr~

De' Nurul said...

toolbar yang ada ABC strike eh? ni yang baru. kalau yang da buat blog lama macam kau tu rasanya dia tak keluar toolbar macam ni. toolbar dia fesyen lain.