Kalau ada sumur di ladang

Kalau ada sumur di ladang
Boleh hamba menumpang mandi
Kalau ada umur yang panjang
Boleh kita berjumpa lagi

Pantun melayu. Mesti semua pernah dengar kannnn? Tapi berapa ramai yang tahu, yang ambil tahu apa itu sumur?

Serious shit, pada umur 26 tahun ni lah baru aku tau ape makna perkataan sumur tu. Haih, kenapalah cikgu bahasa melayu aku dulu tak bagitau ape benda sumur ni? Mati mati aku ingat sumur tu macam kayu kayu kering ke ape benda entah.

Tapi semua nya berubah petang tadi. Kat luar tepi rumah aku ada kolah yang dah tak guna. Dulu dulu kan glemer kolah bulat tu buat tadah air kat luar rumah. So ade la lagi sebijik kat rumah ni. Yang kami kami ni tengah lepak kat beranda rumah. Tiba tiba, bibik tanya, "itu sumur ya buk?" sambil tunjuk ke arah kolah tu.

Aku pun pelik la, ape benda sumur. Terus otak aku tune pantun di atas. Mula mula aku ingat paya tepi rumah tu dia panggil sumur. Hahhahahahaha.

Lepas tu dia kata "alah, sumur, kok yang ada air dalam nya, bisa buat mandi, buat masak itu, ya di sana panggil nya sumur,  tiap tiap keluarga pasti ada satu sumur kecil"

"Oh...kat sini panggil telaga atau perigi la bik. tapi tu bukan telaga atau perigi. tu nama dia kolah, buat tempat tadah air je"

Yang aku pelik, kenapa selama ni aku tak pernah nak ambil tau ape benda sumur tu. Hahahaha memang menjadi persoalan betul lah! Jenis tak reti bahasa melayu memang macam ni cara dia. Eh kejap, kenapa mesti sumur? Kenapa tak pakai telaga atau perigi? Ni pantun ni asal dari mana ni?

Nah, sesapa yang bandar sangat yang tak kenal sumur/telaga/perigi kan. Amik, tengok pepuas:

ini yang di belakang rumah sebelah reban ayam sebenarnya

Sumur : Sumur atau perigi adalah sebuah sumber air yang digali. Namun selain sumber air, sumur juga bisa merupakan sumber minyak atau gas. sumber : wiki

3 comments:

cikgu siti hazreen said...

baru tahu juga, terima kasih ;)

sO AmaZing said...

baru tahu jugak. Jazakallahu khairan..satu2 nya post yg saya jumpa ehehheeh explain SUMUR di ladang nie...

Siti Rubiah Mat Tahar said...

sumur tu lopak air yang kadang2 ada selepas hujan.