Jom Melawat Ladang Sawit Nenek

Lepas gossip gossip haritu, semua pun decided nak pegi tengok ladang sawit.. Mula mula abang je nak pegi, lepas tu semua pun nak join. Tak pernah pegi lepas tebang getah dan start tanam sawit sampai dah berhasil. Lagipun sebab bukan kitorang yang usahakan, serah dekat Felda, jadi tak pegi tengok pun. Mak dengan adik je pegi tengok. Sekarang adik jadi mandur ladang. Ewah kau, heaven lah duduk dengan emak. iJelly gila.

Aku bukan tak pernah langsung pergi ladang. I did. 17 tahun lepas,i think. Masa sekolah rendah. Last masa darjah empat rasanya. Kesahnya, pegi lah few times ikut emak time cuti sekolah, kutip getah sekerap buku dari satu pokok ke pokok. Masa tu darjah dua rasanya. Lepas tu, aku dengar bunyi macam tapak kaki berkejar kejar. Memang ngeri gila ah. Aku cuak gila la kan. Takut lah hoi ingat babi ke ape. Hutan kot. Sekali tengok satu geng lembu berlari. Laju oih. Aku dah pucat pucat tak tahu nak lari ke mana. Duduk membatu terus. Since then, memang fobia dengan lembu okay. Tak pergi dah ladang lepas tu. Memang kerja aku kemas rumah je time cuti sekolah.

So, masuk ladang, wah wah wahhhhhh bersih jugak! Clear! Takde la takut kalau ajak pegi kan. Pulak tu aman damai je. Bau takde, nyamuk kurang. Bak kata kak ipar aku, next time kita picnic la dalam ladang ni bagi menghargai jasa ladang. Ewah! Good idea apa kan. Next time k. Next time.

Budak budak ni, my naughty nephews suka sangat lah masuk tempat gini. Kutip buah relai pastu bergaduh berebut rebut nak bawak balik tunjuk ke nenek kononnya. Terharu la hoi orang tua tu. 

So well, biasalah, sesi bergambar:

Happiness!
Anak anak sedara Makde, Korang beruntung tahu ada nenek tempat bermanja. Bermanja, yes i mean it! Dan ada kampung yang best! Jangan lupa ini kay. Love you all!


No comments: