Sambal Ikan Bilis

Semalam lepak lepak tengok resepi, aku jumpa satu resepi yang simple gila tapi sangat mengecurkan air liur. Jadi, lunch tadi bertekad nak buat jugak. Selama ni aku punya resepi bahan yang sama tapi cara dia lain sikit. dan yang ni rasa macam lagi ok kot.

Resepi dari sini 

Selalu aku buat tak tumbuk. Tapi kali ni, goreng dulu ikan bilis sampai rangup. Lepas tu minyak lebih dia tu goreng lada hijau + lada merah sukati nak pedas banyak mana dengan bawang banyak banyak sket. Sukati. Kalau rasa suka bawang banyak taruk bawang. Tapi kang jangan la melampau sampai jadi sambal bawang plak -_-"

Lepas tu tumbuk ikan bilis tadi, tumbuk lada dengan bawang yang dah masak tadi tu, campur garam gula sket, serbuk perasa ikut lah selera tekak masing masing. Lepas tu makan dengan nasi panas memang sangat fuh fuh.

Tengah makan aku rasa macam eh esok nak buat satu balang lah. Nak makan dengan roti boleh, nak meratah pun boleh. Hahaha. Tapi tahan ke eh?

Oh ye, resepi bebola roti goreng telur tu pun aku dah try dan alangkah terkejut gila aku empat biji adam boleh habiskan. Lepas mintak, mintak lagi. Hahahhahaha. Tak sia sia aku masak. Ok, macam biasa bole kawin. Kahkahkah.


No comments: