Roti Jala + Kuah Lempok Durian

Aku memang tak reti nak makan roti jala dengan kuah kari. makan tu makan lah. tapi kalau letak kuah kari dengan kuah lemak manis, maaf lah kari tu memang takkan merasa la masuk tekak aku. Nak nak lagi kalau kuah lemak manis tu ada durian. Hah, babai lah kari. Kebetulan haritu pegi Melaka abang aku beli lempok durian. Aku sumpah la first time tengok rupa lempok tu. Makcik tu kata bole campur dalam bubur kacang hijau. Tapi aku da tak tahan nak makan benda manis, jala pun jala la.

Nah. Roti Jala versi aku. Biasa lah, resepi emak

Bahan roti jala: 

2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 biji telur
1 camca pewarna kuning (kalau takde letak kunyit)
Sedikit garam

Cara
Aku blend je semua ni. Senang, sebab tak nak dia berketul. Blend sampai likat (tak cair sangat, tak keras sangat). Kalau cair sangat, tambah tepung. Kalau keras (keras ke ape eh patut guna hahaha) tambah air.

Bahan Kuah
Satu keping gula kerek
3 sudu gula
Separuh biji kelapa (perah amik santan)
2 sudu besar lempok durian

Cara
Masak semua bahan di atas atas api kecil sampai kuah pekat





(1) Ni la benda untuk menjala nyer.  kalau nak pegi beli kat kedai tak tau nama sebut je la acuan roti jala.
(2) Neh ha la rupa lempok durian. Sebelum ni aku ada cerita pasal dia. Klik
(3) Nah, aku menjala. Huduh bukan? Lepas tu kau pandai pandai la nak gulung dia. Lipat dua macam tisu, tapi jangan rapat sangat, lepas tu gulung. Mudah.
(4) Kuah lemak manis lempok durian

Pada sesiapa yang tak kenal gula kerek (termasuk aku sebelum ni -_-" ) boleh la klik sini


No comments: