No original battery for Samsung

Bulan lepas, lepas install satu application ni dekat handphone tiba tiba phone aku hang. Battery cepat gila mati lepas tu kalau dah charge penuh penuh pun dia still sekejap gila dah kong. Bila aku nak amik gambar touch je capture, terus plup! Mati bateri. Bila on balik, dari yang full gila tadi terus zero. Heran betul. Mula la aku menyalahkan apps tu. Dah tak pasal pasal aku pegi reset factory setting. Bongok! Habis hilang semua contact number & all the notes whatever yang aku save. Bodoh pandai. Ni lah dia!

Lepas tu bila bukak bateri dia, bateri dia cam pelik, bila nak tutup tu kena tekan kuat kuat seems like battery tu mengembung. Sumpah aku tak tau kalau battery tu problem dia mengembang camtu. Pastu cerita kat abang. Dia kata tu battery problem tu. Oh degil, taknak percaya. Gigih nak pegi Lowyat sebab nak cari balik kedai tu sebab phone still in warranty. Just try my luck lah konon.

Sampai Lowyat, kedai tu suruh naik tingkat 4 untuk Samsung Customer Service. Tu diaaaa....Baeeekk punya orang ramai gila. 40minit jugak la menunggu. Ok. service dia ok. Dia kata tak boleh check sebab bukan tugas dia cuma dia kata kalau bateri mengembung macam tu yes battery problem cumanya kalau nak tinggal untuk check boleh lah. Then boleh amik dalam masa 3-5hari bekerja rasanya. Dia pulak bukak tiap tiap hari 8am-8pm.

Aku fikir fikir, nak balik Pahang then weekend nak pegi Morib, of course lah nak guna phone nak amik gambar bagai n mcm macam hal lagi lah. Dia plak cakap sekarang Samsung tak keluarkan dah original battery untuk model Samsung Galaxy W. Kilang da stop produce buat masa ni. Kalau nak boleh beli bateri kat luar lah. Fikir fikir okay lah aku try beli baterry dulu kalau still problem, baru hantar service balik. Punya laaaaahh taknak berpisah dengan phone. Kahkahkah. 


Pegi merayap rayap kedai bawah tu, ada yang china punya tak worth. Sampai la jumpa satu kedai yang memang board dia Samsung je. So aku pun gi tanya. Kata dia yes memang original battery takde. Original battery means warranty dari Samsung dah takde. So kalau beli pun, akan dapat warranty kedai. Ok la kedai tu nak bagi aku RM69 which aku dapat la RM65 lepas pepujuk apek tu. Warranty dari kedai 6 bulan. Worth! 

Pasal apa aku cakap worth? Pasal, kalau beli dengan Samsung pun, macam orang customer service tu cakap warranty dia cuma  bulan dan harga dalam RM90++. So kira lebih kurang sama je lah. Dapat harga murah sikit dan warranty 3 bulan. Aku rasa okay sangat dah. 

Jadi beli dan boleh terus on sekejap sebab battery dah nazak nak mati time tu. Bertahanlah 4 jam lebih dengan 70% batt. Sampai rumah terus charge. 

Punca battery phone aku kong tu sebabnya, overcharge ye! Memang selalu sangat buat habit charge pun lebih masa. Tiap tiap malam charge bangun pagi baru nak cabut. Tu pun kot cabut. Kadang tinggal je. Plug pun tak off. Pastu selalu guna time charge. Ha elok la. 

Sekarang insaf okay. Bunyi je batt full, cabut terus aku. 

Satu lagi apek tu pesan tak yah install anti virus sebab jangan risau android apps semua ok. Kalau antivirus nanti dia akan sentiasa scan and scan and scan sampai lah low bateri. Pheww.

Last last dengan games pun aku uninstall sekali.


2 comments:

MustaqiM said...

nak tnya..apa detail nama kedai beli bateri tu ? level bpe ? sbb alami masalah yg sama

yuyuni said...

Bagoss. sy pon mcm ni jgk. sbb over charged! Sedih gila kott!:(