Tingkatan Dua

Dah mula start buat perangai rebel dekat undang undang sekolah dan asrama. Masa ni dah pandai dah rendam baju dalam nila ujala pekat pekat. Fungsi utama nila ni untuk tak kasi baju tu nampak kuning, so nak sentiasa putih berseri. Tapi datang budak budak nakal neh, nak lain dari yang lain habis satu penutup tuang. Dia punya pekat tu buat baju sekolah yang putih tu nampak macam biru biru sikit which is sangat salah di sisi undang undang sekolah. Eh tapi macam cantik ok!

Dah mula jugak buat perangai ponteng prep. Ponteng kelas tak lah sebab pegi sekolah dengan kawan kawan sangat fun cuma bila dah balik sekolah, nak kena pakai baju kurung tengahari buta menapak pegi kelas panas panas, sampai kelas cuma study 5 minit, selebih nya tidur, adalah sangat tak praktikal dan malas. Maka, kita ponteng.

Bila malam pun malas dah ni nak pegi Masjid. Ok sekolah aku besar gila. Mula mula katanya nak buat kolej, lepas tu tak jadi. Jadi, masa tahun tu, kira macam hebat lah sekolah ada masjid, dewan kuliah siap aircond, dewan besar gila, kantin luas nak mati bermarmar siap, masuk dalam bukak kasut bagai, dewan makan yang superb gila dan sebagainya.

Jadi, bila maghrib sesiapa yang tak period wajib pegi Masjid. Kalau tak sempat boleh solat dekat surau hostel, tapi lepas tu kena isyak dekat maghrib jugak. Dah lah perjalanan nak pegi Masjid tu jauh. Kena turun dua tangga tinggi lintas jalan dan naik tangga tinggi satu lagi menapak baru masuk Masjid. Ya, jauh, malas. Kalau lambat lagi la terkocoh kocoh, mengah!

Nah, aku cilok dari website sekolah :
see? aku tak tipu kan? ada bukit lagi bawah tu. lepas bukit baru la boleh naik tangga lagi pegi masjid tu. oh masa kami dulu, mana ada tempat menunggu cantik macam ni. baru letak payung pasar tani tu esok dah terbang kena angin.

Jadi, aku pun solat lah dekat bilik satu hari tu. Sekolah adalah tengah hutan. Harap maklum. Belakang bilik aku hutan belantara neh. So, dalam bilik tu ada 9 katil kalau tak salah tapi double decker so ada 18 penghuni lah. Yang tak boleh solat kena tutup lampu bilik dan pasang lampu pemisah dengan bilik sebelah je dekat tengah tengah. Macam bilik aku 2A dengan 2B dia letak ruang kat tengah depan so macam tak payah la nak keluar bilik pegi bilik sebelah. Meh nak sketch sikit.


oh yang petak biru tu meja study atau meja hias hias untuk letak buku buku tapi tiap tiap pagi kena kosongkan, cadar kena tarik tegang habis! bilik sebelah tu sama je reka bentuk dia. malas nak paste paste kekotak tu

Jadinya,yang pink tu aku. Yang orange tu kak atun. Kak Atun sorang je period masa tu jadi dia lepak baca buku kat depan tu ha pasal kat tengah tengah tu je lampu boleh bukak. Jadi, aku yang maha degil ni, solat la celah celah katil tu ha. Cahaya sipi sipi je ni.

Ok, mind you!! bilik aku tingkat atas, belakang adalah hutan. Tengah tengah solat, rakaat kedua, tengah sujud tiba tiba dengar ada bunyi orang ketuk tingkap. Zuuuuuppppp!!! Kencang gila neh jantung aku. Turun habis darah semua kat kepala. Jadah sapanya nak ketuk tingkap atas malam malam ni? Tinggi betul tangan dia. pakai tangga? 

Aku dah haru dah neh. Lepas je salam takde doa bagai dah, berlari kat kak atun. Muka pucat lesi. Diam kat situ. Amek kaw!!! Ponteng sangat pegi maghrib kat masjid kan. Padan muka. Kena kacau terus.

Esok tu aku terus insaf ok, awal awal lagi dah siap pegi masjid. Phewww. Tak seram pun kan? Kbai.



No comments: