Melentur Buluh Biarlah Dari Rebung

Aku sangat rapat dengan Makcu. Lepas SPM dia mintak aku jaga anak dia baru lepas pantang masa tu. Dengan takde pengalaman aku pun jaga la time dia kerja. Lepas tu dia kena kursus sebulan tak bawak baby. So, aku dengan pakcu dan baby (aufa) stay rumah Makde dekat Kuantan. You name it, basuh lipat gosok kain baju baby, baju kerja pakcu, uruskan baby dari kencing berak, mandi, makan, susu, sakit segala bagai, semua aku buat. Lepas tu masuk kolej which pakcu jadi lecturer kat situ, lagi lah rapatnya aku dengan baby aufa ni. 

Dah masuk uni, kerja masih rapat cuma tak macam dulu. Kalau dulu mana mana pegi mesti aku dia ingat, tak boleh orang usik dia melainkan aku, mama abah dia saja. Lepas ada anak sedara, tiap kali cuti sem memang kerja aku lah tu menjaga budak budak ni. Sampai sekarang.

Duduk dengan Acu, banyak aku belajar pasal nak urus rumah tangga, nak urus anak, nak manage semua benda. Memang aku salute gila. Dia sikit tak berkira dengan anak. Mainan semua yang bukan cap ayam tiga empat ringgit. Alasan, tahan lasak. Ye betul. Nak banding mainan beli dekat kedai kaki lima, tak boleh blah. Dua hari main, ranap. Ini, dua tiga taun main, still ok. The way dia organize anak anak dia, barang, makanan, pakaian, semua benda lah memang aku respek gila. Aku memang nak ikut cara dia once ada anak nanti. Teliti dan terancang.

Pendidikan anak anak pun toksah cakap la. Tiptop. Astro ceria? Diharamkan. English. English. English. Tapi agama tak lupa jugak. Kakak (aufa) sekarang dah darjah 3. Jadi pengawas dah pun. Sebelum pegi sekolah pagi, lepas mandi solat subuh dulu. Balik sekolah suruh solat, takde banyak cakap. Sejuk je mata tengok. Degil memang lah. Biasalah budak budak.

Bila aku datang rumah dia, mesti nak solat jemaah dengan aku. Nak mengaji dengan aku. Berebut rebut la tiga orang ni. Cuma amjad tak lah. Kecik lagi.

Lepas Maghrib. Kak Ngah & Amjad. Ajar Amjad Alif Ba Ta.

Kak Ngah, Amjad, Kakak. Adwa still baby tak join.


No comments: