Bingka Labu

Masa pegi tesco weekend aritu nampak labu banyak. Secara tiba tiba amik masuk trolley. Lepas tu biasalah google nak diapakan labu tu kan. Klik klik klik, ok bingka labu sounds so interesting & deliciousooo. Tapi first time buat ni. Tak mengharap hasil dia macam dekat kedai ye. 

Mind you! Rumah ni takde penimbang, jadi sukatan dalam resepi semua nak main timbang kilo la timbang gram la. Gigih pulak aku nak google 180gm equal to how many cups kan kekdahnya. Lepas tu main belasah je laaaahhhh. 

Nak lagi best semua bendalah ni main blend je. Sukalamak kannnn. Tak payah renyah sangat.

Dah kupas labu, rebus, lecek lecek, blend bahan bahan, tuang dalam loyang, bakar. Siap! Eh kedengaran sangat mudah kan? Ya. mudah gila!

Mudah la aku kalau tak payah nak buat bentuk bagai. Tak stress. Contoh pembuatan kuih stess = Kuih Keria. Dua kali buat terus jadi cekodok. Aku tak pandai nak bentuk yet lembik lembik ah fedap! Ok lari tajuk.

Lepas dah bakar tu eh eh apesal lembik. Ah stresssss. Dah agak dah tak jadi. Dah agaaakkk! Masuk oven balik dua tiga kali last last pasrah.

Padahaaalll tunggu sejuk dulu baru potong kan? Dasar heksaited terbijak pandai gini ah! Cakap ngan SIL ah fedap la tak jadi. Sekali bila dia makan time dah sejuk tu, eh eh elok lah pulak bingka nya. Saja kaaannn?

Lain kali tunggu sejuk baru gigih nak potong atau nak pindahkan dari loyang ye. I.N.G.A.T!!

Bahan-bahan ( Acuan bulat berlubang tengah berukuran 35cm ) 
*Aku pakai loyang biasa je.

5 biji telur Gred A *aku guna 3 biji je
200 ml air 300 ml pati santan*aku guna santan kotak kara sekotak
200 g tepung gandum *aku agak dalam secawan setengah,tapi better 2cups lah tak lembik sangat kot
180 g gula halus *aku bubuh 1/4 cawan
1/2 camca teh garam 
1 camca teh esen vanilla 
450 g labu manis, dikukus hingga lembut dan dilecek halus *aku guna setengah biji, size kecik

Cara-cara
Satukan kesemua bahan dalam satu bekas kecuali labu lecek.
Kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. 
Tapis adunan. Masukkan labu manis yg telah dilecek halus tadi. 
Gaul hingga rata. 
Tuang adunan tadi ke dalam tin bulat berlubang tengah yg telah di sapu mentega dan dialas dasarnya dgn kertas. 
Sapu juga mentega pada permukaan kertas tadi. 
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 40 minit.
Biarkan sejuk sebelum dipotong. 
*jangan jadi cam aku gatai tangan tak menyempat nak potong tengah panas panas*

*Anyway cara aku, blend semua bahan KECUALI LABU LENYEK lepas tu tuang bekas dengan labu pastu kacau rata rata baru tuang dalam loyang dan bakar. Konon nak ada rasa tekstur labu tu lah. Konon.

Wajib try sebab senang gila. Rebus, blend, bakar!

Eh lupa nak tunjuk. Jangan gelak *___*

Comot bukan? Takpe. Rasa tak comot.


No comments: